Vojenská technika: Panavia Tonado GR.Mk1

Vojenská technika: Panavia Tonado GR.Mk1
Sdílej
 
Vystřihni a slep si Tornado v Pouštní bouři.

 

 

Víceúčelový letoun vybavený skládacími křídly může dosáhnout rychlosti téměř 2,5 machu (2417 km/hod.). Na jeho vzniku se podílely firmy z Velké Británie, Itálie a Německa. Poprvé vzlétl již roku 1974. Od té doby se dočkal řady modernizací a dodnes slouží v letectvu zmíněných zemí a Saudské Arábie. Při válce v Perském zálivu roku 1991 se britská Tornada podílela na závěrečné operaci s krycím názvem Pouštní bouře a spolu s dalšími spojeneckými letouny pomohla porazit síly diktátora Saddáma Husajna.

 

 

PŘÍPRAVNÉ PRÁCE

1. Pozornost věnujte hlavně podvozku, který se musí umístit dovnitř trupu, než bude trup uzavřen. Model lze postavit i se zataženým podvozkem. Promyslete, jakou verzi budete stavět, dřív než začnete.

2. U každého dílu je třeba narýhovat hrany, složit ho bez lepení a teprve poté jej zkompletovat a přilepit. Díly lepte v pořadí uvedeném v návodu.

3. Budete potřebovat bílé lepidlo na papír, ostré nůžky, pravítko a tupý nožík na rýhování hran, ostrý nůž, závaží a vodovky na závěrečnou retuš.

 

 

Návodná kresba •  ABC

 

 

NÁVOD NA SLEPENÍ

ZÁKLADNÍ TRUP

1. Stavbu zahájíme sestavením středové části trupu 1. Na vyznačená místa na spodku přilepíme okraje podvozkové šachty 2 a teprve poté vytvarujeme a přesně ke spodku připojíme díl 3. Nyní ke středu letounu připevníme postupně díl motorů 4, který přesně vytvarujeme, aby plynule přecházel z hranaté konstrukce do kulaté. K němu poté připojíme trysky 5. Záď letounu dokončíme připevněním zadních směrovek 6.

2. Nyní se rozhodneme, jestli chceme letoun s podvozkem nebo ne. Pokud ano, připravíme si díl přední šachty 7. Do něj vložíme podvozek 8 a na něj silnějším kartonem podlepená kolečka 9. Do dílu přídě 10 vyřízneme otvor a zevnitř vlepíme podvozek tak, aby kolečko bylo v užší části otvoru. Pokud chceme model bez podvozku, předešlý postup vynecháme, otvor nevyřezáváme a díl 10 přímo připojíme k trupu. Připravíme sací otvory 11 a přilepíme je z obou stran trupu.

3. Slepíme díl přídě 12, který tvarujeme podobně jako díl motorů. Do tohoto dílu je vhodné umístit drobné závaží – kousek gumy, olůvko apod. Díl 12 uzavřeme dílem 13. K němu připojíme první část špice 14. Tu opět uzavřeme dílem 15 a k ní připevníme špici 16.

KOKPIT A ZADNÍ PODVOZEK

1. K horní části trupu přilepíme vytvarované protažení kokpitu 17 a postupně k němu připojujeme vytvarované díly 18, 19, 20, 21 a celý kokpit uzavřeme dílem 22. Po pravé straně kokpitu umístíme zařízení pro čerpání paliva 23. Tento díl je kvůli náročnosti na slepení volitelný.

2. Vytvarujeme díly 24 a k nim přilepíme kola 25, podlepená silnějším kartonem. Stavíme-li zatažený podvozek, tyto díly vynecháme. Vytvarujeme kryt zadního podvozku 26 a připevníme jej za úzký pruh papíru na vyznačené místo. U zavřeného podvozku jeho hrany zakápneme lepidlem, jinak jej necháme vyklopený.

KŘÍDLA A DOPLŇKY

1. Připevníme křídla 27. Přehneme je a přilepíme proužkem na vyznačené místo na trupu. K jejich spodní části připojíme nosníky zbraní 28 a 29.

2. Kryty 30 a 31 (2x) osadíme přední podvozek (viz detail návodné kresby). Pokud lepíme verzi bez podvozku, tak jen díly krytů přelepíme bílé místo na dílu 10. Vedle podvozku ještě umístíme zaměřovač 32. Umístíme zadní směrovku 33 a na ni dvě menší letky 34.

PODSTAVEC A DOPLŇKY

Sestavíme jednoduché barely z dílů A a B, servisní vozík C a podstavec D.

 

Více vystřihovánek ze série Vojenská technika:

 

Vojenská technika: Nacistický drak zkrocený Čechoslováky

Vojenská technika: Nacistický drak zkrocený Čechoslováky

Vojenská technika: Pražské povstání 1945

Vojenská technika: Pražské povstání 1945

Vojenská technika: Let L410 Turbolet UVP-E

Vojenská technika: Let L410 Turbolet UVP-E

Vojenská technika: Stíhací letoun

Vojenská technika: Stíhací letoun

Vojenská technika: Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II

Vojenská technika: Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II