Papírová historie: Legendární vystřihovánky

Papírová historie: Legendární vystřihovánky
Sdílej
 
Ohlédnutí za historií slepovánek je věnováno hned třem modelům, které jsou výjimečné svým zajímavým pojetím a letos oslavují významná výročí.

 

Je označován za milník amerického automobilismu nebo také auto, které "postavilo USA na kola". Bylo totiž finančně dostupné. Řeč je o Fordu model T, kterému se říkalo Plechová Líza (Tin Lizzie) nebo také méně lichotivě Flivver (Kraksna). U něj se promítl zcela nový přístup k výrobě, ruční práce totiž nahradila montážní linka. Pikantní určitě je, že "téčko" kromě konstruktéra C. H. Willse dávali dohromady dva přistěhovalci z Maďarska – Józef Galamb a Eugen Farkas.

Nepřekonatelný výkon Fordu

Za devatenáct let výroby (1908-1927) vyjelo z továrny 15 007 033 vozů. Pětačtyřicet let čekal tento výkon na překonání, o což se zasloužila jiná legenda, německý Volkswagen "Brouk". Můžeme se vsadit, že dalších několik stovek tisíc exemplářů pánové od Forda nezapočítali.

Jako předloha vystřihovánky posloužil kovový model Matchbox •  papirovaarcheologie.cz

Druhý v pořadí

Čtenáři ABC mohli zajásat nad svým oblíbeným časopisem 6. května 1969, kdy na ně ze stránek šestnáctého čísla ročníku 13 vykoukl právě Ford model T. Autoři Richard Vyškovský-Pavel Blecha tak navázali na první veterán Packard Landaulet (více zde) a nabídli příznivcům automobilů vůz složený z 25 dílků (číslovaných do patnáctky). Tvůrci opět čerpali z kovového "angličáku" v sérii Models of Yesteryear (model Y-1B), ovšem jako u všech dalších autíček na něm byly dobové reklamy – v tomto případě na molitanovou houbičku Champion a drogistické zboží Milo Olomouc.

Takto vypadá upravený papírový model Fordu model T

Papírová Fordka podruhé

Fordka v blíže neurčeném měřítku nectila původní barvy kovového souputnika od firmy Matchbox, což určitě nikomu nevadilo. Po 27 letech se Ford T na stránky ABC ještě jednou vrátil, ovšem jako zelená sportovní dvousedadlová verze. Vytvořil ji už pouze Richard Vyškovský a vyšla v ABC 16, ročník 40.

Kolos Tatra

V mládí spousta kluků obdivovala velká nákladní auta a mnozí snili, jak budou pokud ne rovnou řidiči kamionů, tak aspoň řidiči tatrovek. Vždyť kolik z nich mělo onu absolutně legendární plastovou oranžovou Tatru 148 k dispozici? V ABC se vozy Tatra objevily hned v několika verzích, ovšem ikonickou se stala šestikolová verze, avizovaná na obálce časopisu jako KOLOS.

Srovnání papírového modelu a kovové předlohy •  papirovaarcheologie.cz

Tady je potřeba uvést, že toto přízvisko získala vojenská verze 8x8, odlišná od modelu dost zásadně, měla totiž čtyři nápravy a tudíž osm kol. Na stránkách ABC se objevil model verze TP 6x6 Tahač (což je ostatně u samotné vystřihovánky uvedeno). Nic to nemění na věci, že atraktivní, bílooranžový model z dílny dua ŠOK (Václav ŠorelFrantišek Kobík) chytil za srdce kluky bez rozdílu věku, o čemž svědčí i značná sháňka v jakési inzertní burze ábíčka, nesoucí název Redakční oznamovatel. Ačkoliv měla tato velice povedená tatrovka tradičně pevná kola a pro dvojici ŠOK typické "krabičkové" pojetí, byl to model, na nějž většina čtenářů ABC vzpomínala ještě dlouhé roky. Pro úplnost dodejme, že Tatra 813 KOLOS/Tahač měla v rodném listě hned dvě osmnáctky: vyšla v čísle 18 ročníku 18, přesně 13. května 1974.

Takto vypadá neupravený papírový model Fordu model T

Legenda v oblacích

Vzpomínáte na dobu, kdy byla dvojice Blecha-Vyškovský žádána o model letadla a oni se tehdy bránili slovy "vždyť na něm není kousek rovné plochy!" Samozřejmě ho zvládli připravit, navíc prosekali cestu dalším autorům. Jedním z nich byl i neprávem pozapomenutý Ladislav Müller. V jeho podání vylétl na čtenáře pouhé číslo od výše zmíněné tatrovky zvláštní letoun. Působil značně archaicky a nechtělo se věřit, že byl nasazován do bojů ve druhé světové válce.

Jenže víceúčelový dvojplošník U-2 (neplést se špionážními letouny) byl nesmírně povedený stroj, který nevyžadoval zvláštní nároky na údržbu, závady se daly snadno vyřešit i v polních podmínkách, navíc měl značně tichý chod motoru, a tak ho používal kde kdo. Létal u zemědělců, využívali ho zdravotníci, sloužil jako pozorovací či spojovací letoun, měl dokonce závěs na čtyři bomby, takže mohl způsobit i zmatek v řadách nepřítele. Určitý počet verzí byl dokonce osazen plováky a sloužil u námořníků. V letech 1928 až 1953 se vyrobilo kolem 40 000 kusů.

Foto:  papirovaarcheologie.cz

Létající mezek

Letoun byl za svou dobu existence několikrát přejmenován. Původní označení U-2 se změnilo na Polikarpov Po-2. ještě za války, po smrti konstruktéra Nikolaje Nikolajeviče Polikarpova v roce 1944. V Sovětském svazu byl zase známý jako Kukuruznik (doslova sekáč kukuřice), Němci ho možná trochu posměšně titulovali Nähmaschine (šicí stroj). A dostal se i do análů euroatlantického vojenského paktu NATO, kde měl kódové označení Mule (mezek).

Foto:  papirovaarcheologie.cz

Tajemná inspirace

Kukuruznik v papírovém provedení se objevil v čísle 19 osmnáctého ročníku (27. května 1974). Model zabírající necelé dvě stránky měl přibližné měřítko 1:52, které ovšem nebylo ve vystřihovánce nikde uvedeno. Dá se pouze odhadovat, kde se autor modelu L. Müller inspiroval, ale nejspíš mu za předlohu posloužil kit z Kovozávodů Prostějov, odkud byl Polikarpov distribuován na trh od roku 1970. Odpovídá tomu téměř navlas stejné barevné provedení, liší se pouze kola a některé díly jsou celkem pochopitelně předimenzované.

Pro Müllera to bylo v pořadí páté letadlo, ovšem Kukuruznik s autorským kódem ML-16 byl jeho prvotinou z druhé světové války.


Papírová historie #28: Tak trochu divný "Poršák"

Papírová historie #28: Tak trochu divný "Poršák"

Vystřihovánky v časopisu ABC č. 13/2019

Vystřihovánky v časopisu ABC č. 13/2019

Nové číslo časopisu ABC 11/2019 s dárkem pro piloty a modeláře!

Nové číslo časopisu ABC 11/2019 s dárkem pro piloty a modeláře!

 

 

Hry