Nový vynález v akci: Létající draci v Japonsku vyrábějí elektřinu

Nový vynález v akci: Létající draci v Japonsku vyrábějí elektřinu
Sdílej
 
Málo se ví, že Toyota nevyrábí jen auta. V Japonsku teď testuje nový vynález, který využívá tryskové proudění větru. Létající draci vyrábějí elektřinu a umí i další kousky. Přitom musí vydržet ničivou sílu živlu.

Chodíte na podzim pouštět draka? Pokud ano, sami víte, že v silnějším větru není snadné ho udržet. Čím výš nad zemí, tím větší sílu totiž vítr má. Na některých místech na zemi se dokonce ve výšce několika kilometrů vyskytuje tzv. „tryskové proudění“. Vítr tam dosahuje rychlostí stovek km/h. Někdy přímo do něj létají dopravní letadla, aby se jím nechala unášet a ušetřila tak palivo. Shodou okolností se vyskytuje také nad japonskými ostrovy.

Energie větru

Japonsko je ostrovní stát, který je chudý na nerostné bohatství. Při výrobě energie proto musí kromě jaderných elektráren a obnovitelných zdrojů spoléhat hlavně na dovoz uhlí a plynu ze zahraničí. Výzkumníky z japonské firmy Toyota ale napadlo, zda by tryskové proudění šlo využít podobně, jako větrné elektrárny využívají vítr foukající mnohem níž. Zrodil se projekt nazvaný Mothership, v překladu „mateřská loď“.

Ovládání draka od Toyoty není jednoduché •  Toyota

Letiště pro draky

Málo se ví, že Toyota nevyrábí jen auta. Dříve například vyráběla i letecké motory. Právě inženýři z této divize a další konstruktéři se přesunuli na rozlehlé sportoviště ve městě Iwata v prefektuře Šizuoka jihozápadně od hlavního města Tokia. Tam si zřídili základnu, kde testují první prototypy svých energetických draků. Zatím mají rozpětí osm metrů a slouží hlavně k tomu zjistit, jak vlastně tryskové proudění větru využít.

Odolný létavec

Šéfem skupiny je Eidži Itakura, který vystudoval letecké inženýrství a v Toyotě pracoval na vývoji leteckých motorů. Momentálně se svým týmem zdokonaluje techniku toho, jak draka udržet v požadované výšce – což může být několik kilometrů. Navíc je potřeba to zvládnout za téměř jakéhokoliv počasí, třeba i při rychlostech větru přes 100 km/h. Drak musí být ukotvený k zemi pomocí vysokopevnostního lana. Dva klíčové problémy jsou pevnost a délka takového lana a hmotnost samotných draků.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

 

Články odjinud