Star Trek: Discovery - Nejslavnější sci-fi seriál je zpátky

Nejslavnější sci-fi seriál je zpátky a je to velkolepé vesmírné dobrodružství plné nečekaných překvapení. Star Trek a odvážný kapitán nebo kapitánka šli odjakživa dohromady. Dobrodružné příběhy z budoucnosti o dobývání vesmíru jsou jako dělané na to, aby v nich zazářil odvážný, rozhodný a neohrožený hrdina. Ve správnou chvíli zavelí kupředu a nic ho nezastaví. Až dosud.

Nový sci-fi seriál Star Trek: Discovery je první, ve kterém hlavní hrdinka nevelí vlastní vesmírné lodi. Není kapitánkou, ale vědeckou důstojnicí. A ještě ne úplně vzornou, aspoň ne podle přísných měřítek Hvězdné flotily. Kvůli rozhodnutí, které je v jádru správné, ale neobejde se bez hrozivých následků, upadá v nemilost. Star Trek je náhle zajímavější a napínavější.

Klingoni útočí ve Star Treku

Jmenuje se Michael Burnhamová a myslí si, že její kariéra nadobro skončila. Ale díky šťastné náhodě a taky proto, že vážně patří mezi nejlepší z nejlepších, dostane příležitost napravit si špatnou pověst na palubě nové vesmírné lodi. Jejím kapitánem se stává Lorca, charizmatický a statečný „startrekovský” hrdina. K jeho osobnosti patří, že mívá sklony tak trochu si přizpůsobit nebo rovnou obcházet pravidla. Lorca požádá Michael, aby pomohla jeho posádce s vědeckým výzkumem, a zatáhne ji tak do zuřivé války Hvězdné federace planet proti bojovným Klingonům. Nemilosrdný střet by mohl rozhodnout nový vynález.

Vesmír Star Treku nemá hranice: Nové seriály a filmy

Discovery a sestra pana Spocka

Hlavní hrdinka je lidského původu, ale přitom také nevlastní sestrou Spocka, mimozemského prvního důstojníka se špičatýma ušima. Znáte ho z novějších filmů, ale poprvé se objevil před mnoha desetiletími v původním seriálu Star Trek. A to je právě ten problém. Spock patří nejen k nejznámějším postavám Star Treku, ale k nejznámějším hrdinům sci-fi vůbec. Za celé půlstoletí, co existuje, se o tom, že by měl nějakou lidskou sestru, neobjevila nikde ani zmínka. Některým fanouškům se to nezdálo a hlasitě se ozvali. Podle jejich názoru je „historie” Star Treku násilně přepisována jenom proto, aby vypadal nový seriál zajímavěji. Jenže obavy jsou zbytečné. Z děje postupně vychází najevo, proč Spock o své sestře raději nikdy nemluví.

Discovery je první Star Trek, ve kterém hlavní hrdinka nemá kapitánskou hodnost. Seriál můžete sledovat na Prima COOL •  Prima COOL

Star Trek nebo Star Wars?

Nový seriál začíná deset let před událostmi úplně původního Star Treku z 60. let 20. století, ve kterém se poprvé objevili kapitán Kirk, pan Spock a slavná vesmírná loď Enterprise. Název Discovery znamená v češtině „objev“ a odkazuje na fiktivní kosmický koráb Discovery One z legendárního filmu 2001: Vesmírná odysea a raketoplán Discovery, který provozovala NASA. Shrnuje také pocit z objevování něčeho nového a neznámého. Ale hlavně je to jméno nové lodi Hvězdné flotily s číslem NCC-1031. Experimentální plavidlo musí mít zvláštní vzhled. Proto tvůrci sáhli po nevyužitých výtvarných návrzích malíře Ralpha McQuarrieho, který se proslavil díky práci na klasické trilogii Star Wars. V 70. letech vytvořil McQuarrie novou podobu Enterprise. Inspiroval se tehdejšími moderními auty od závodního Lamborghini až po vozy Jamese Bonda.

Star Trek: 10+ zajímavostí z vesmíru padesátiletého sci-fi fenoménu

Nová generace nejslavnějšího seriálu

Každá vesmírná loď potřebuje posádku. Ve Star Treku to jsou vždy svérázní hrdinové z našeho i jiných světů. Výjimkou není ani Discovery. Jenže mezi hrdiny se tentokrát neobvykle objevují neshody, které nevyřeší ani racionální debata. Seriál klade důraz na postavy rozdílných pohlaví, různé barvy pleti a různé sexuální orientace. Objevuje se v něm více hrdinů mimozemského původu. Star Trek vždy bořil hranice a Discovery není výjimkou. Ale na rozdíl od více než 700 dříve odvysílaných uzavřených epizod vypráví příběh na pokračování napříč celou sérií. A pak druhou. Natáčení třetí bylo nedávno dokončeno a plánuje se ještě nejméně čtvrtá a pátá. Discovery tak inspiruje novou generaci vědců, vynálezců, dobrodruhů i snílků.

Typický Star Trek! Kapitánský můstek s pracovními pozicemi pro důstojníky je mozkem celé lodě Discovery •  Prima COOL

Vesmír a jeho hranice…

Těmito slovy začíná úvodní znělka prvního seriálu Star Trek, který měl premiéru v roce 1966. Vymyslel ho producent a scenárista Gene Roddenberry, který na Star Trek dohlížel až do své smrti v roce 1991. Jeho syn Rod pracuje na nových „startrekovských“ příbězích dodnes. Postupně vzniklo třináct filmů s původním i novým hereckým obsazením. Poslední tři se odehrávají v jiné alternativní realitě než ostatní příběhy. V roce 1987 měl premiéru seriál Star Trek: Nová generace, který se stal obrovským hitem a na který navázaly Hluboký vesmír devět a Voyager. Po stopách prvního kapitána Kirka vykročili noví kapitáni Picard, Sisko a kapitánka Janewayová. Prvním Star Trekem pro 21. století se stal seriál Enterprise. Odehrává dlouho před vším ostatním a zachycuje začátek mezihvězdných výprav lidstva do vesmíru.

Pan Spock se stal legendou několika generací fanoušků Star Treku •  CBS Network

Kultovní fenomén

Star Trek se už v minulém století stal kultem, ze kterého postupně vyrostl fenomén proslavený po celém světě. Fanouškům se říká „trekkies“ nebo „trekkers“. Můžeme jim poděkovat za to, že vymysleli pravidelná fandovská setkání, která se už dnes netýkají jenom Star Treku a v některých případech vyrostla do monstrózních rozměrů jako Comic Con. Star Trek je zkrátka stejným průkopníkem jako hrdinové jeho příběhů. Ne náhodou je zrestaurovaný model lodi Enterprise, kdysi používaný při natáčení, pyšně vystavený v Národním muzeu letectví a kosmonautiky ve Washingtonu.

Star Trek pro nové generace: Sci-fi fenomen starší než vaši rodiče

Další nové Star Treky

Discovery není jediný nový Star Trek. Teprve nedávno měl premiéru seriál Star Trek: Picard, který volně navazuje na Novou generaci. Titulní kapitán se v něm vrací na stará kolena zpátky do akce. Zároveň existuje Star Trek: Short Treks. Každá epizoda této mini antologie má uzavřený děj a volně souvisí s tím, co se odehrává v současných seriálech. Navíc se připravuje nejméně pět dalších projektů. Jeden z nich bude o tajné špionážní organizaci Section 31. Další dva budou animované, první pro děti a druhý komediální, na kterém pracuje autor oblíbeného seriálu Rick a Morty. Plánem je, aby byl pořád nějaký nový Star Trek.

Star Trek od začátku do konce

V jakém pořadí se odehrávají všechny seriály a kolik času je od sebe dělí?

Star Trek od začátku do konce: V jakém pořadí se odehrávají všechny seriály a kolik času je od sebe dělí? •  ABC, Prima COOL, CBS

Star Trek: Enterprise

premiéra: v roce 1973

odehrává se: asi 100 let před Star Trek: Nová generace

Star Trek: Nová generace

premiéra: v roce 1987

odehrává se: ve stejné době jako Hluboký vesmír devět a Voyager

Star Trek: Hluboký vesmír devět

premiéra: v roce 1993

odehrává se: ve stejné době jako Nová generace a Voyager

Star Trek: Voyager

premiéra: v roce 1993

odehrává se: asi 20 let před Star Trek: Picard

Star Trek: Picard

premiéra: v roce 2020

odehrává se: asi 20 let po Voyageru

Video se připravuje ...

Star Trek: Picard - trailer nového seriálu s českými titulky • Zdroj: CBS

Na co dívat v karanténě? Nejlepší seriály pro děti a teenegery

Hvězdné války nikdy neskončí: O čem budou další Star Wars?

Marvel: Filmy a seriály, vše, co se chystá