Zmatení skarabové: Příliš jasné velkoměsto

Znáte přísloví, že je někdo zmatený jako včela? Nedává moc dobrý smysl, protože včely se v prostoru orientují na jedničku – alespoň dokud se nepřiotráví nějakými pesticidy. Ve světle nové studie bychom tak mohli navrhnout jeho drobnou úpravu: Je zmatený jako vruboun. A to by už smysl dávalo. Protože vědci poprvé prokázali, že světla měst mohou narušovat orientaci těchto nočních živočichů.

Měsíc i Mléčná dráha

Skarabové neboli vrubouni jsou známí jako posvátní brouci, kteří si v poušti válejí kuličky hnoje a kladou do nich vajíčka. Jihoafrický druh Scarabaeus satyrus na sebe před několika lety připoutal pozornost objevem, že se při svých nočních cestách s nepostradatelnou kuličkou orientuje nejen podle světla Měsíce, ale také Mléčné dráhy. Což bylo do té doby známé pouze u obratlovců včetně člověka.

Nyní se o těchto vrubounech mluví znovu v souvislosti se světelným znečištěním. Tedy umělým světlem, které nepřirozeně osvětluje noční oblohu a které je prokletím všech pozorovatelů hvězd.

Světelný smog: Nebe plné hvězd je vzácné

Znečištění světlem

Světelným znečištěním však netrpí jen astronomové, ale hlavně noční zvířata. Ta, která během evoluce přišla na to, že predátorům, parazitům nebo úmornému horku mohou uniknout, pokud stráví den v úkrytu a vylezou z něj až v noci. Nočnímu způsobu života se dokonale přizpůsobila a problém s orientací za tmy elegantně vyřešila tím, že jako kompas používají světlo nebeských těles.

Je logické, že světelné znečištění těmto druhům orientaci komplikuje, ale kupodivu až dosud na to neexistovala žádná vědecká studie. První, která přinesla tvrdé důkazy, proběhla opět u jihoafrických skarabů.

Orientační experiment pod temným nebem jihoafrického venkova provincie Limpopo •  CHRIS COLLINGRIDGE, MARCUS BYRNE, FOSTER ET AL. 2021 CURRENT BIOLOGY 31 (3935–3942), UDO SCHMIDT (CC BY-SA 2.0)

Skarabové bez kompasu

Vědci ze švédské Lundské univerzity spolu s kolegy z jihoafrické Witswatersrandské univerzity experimentovali na místech s rozdílnou mírou světelného znečištění: v jasně osvětlené metropoli Johanesburgu a ve venkovské provincii Limpopo, kde je noční nebe dosud přirozeně temné. Skaraby i s jejich kuličkou posadili doprostřed kruhového disku a sledovali, jak se budou orientovat.

Orientační experiment na střeše Witswatersrandské univerzity v centru Johanesburgu •  CHRIS COLLINGRIDGE, MARCUS BYRNE, FOSTER ET AL. 2021 CURRENT BIOLOGY 31 (3935–3942), UDO SCHMIDT (CC BY-SA 2.0)

Výsledky byly jednoznačné: V přítomnosti umělého zdroje světla brouci nebyli schopní využít svůj nebeský kompas. Místo svitu hvězd, Měsíce a Mléčné dráhy, se zmateně orientovali podle pouličních lamp, osvětlených budov nebo reklamních neonů.

Jak skarabové používají světelný kompas •  CHRIS COLLINGRIDGE, MARCUS BYRNE, FOSTER ET AL. 2021 CURRENT BIOLOGY 31 (3935–3942), UDO SCHMIDT (CC BY-SA 2.0)

Jako ta včela

Skarabové mají sklon rozptýlit se do prostoru tak, aby si vzájemně nekonkurovali a vyhýbali se vzájemným střetům. Za přímého světelného znečištění to ale přestává platit. Skarabové přijali strategii majáku – měli sklon stahovat se ve větším počtu k jednomu světelnému zdroji.

Ale i nepřímé světelné znečištění, jaké je v okolí měst, mělo svůj dopad. Na noční obloze prozářené umělými světly hvězdy, Měsíc i Mléčná dráha zanikají. Skarabové se pak nemají „čeho chytit“ – jejich světelný kompas je příliš slabý a přímé zdroje umělého světla také nejsou k dispozici. Výsledkem je dezorientace – chudák skarab je zmatený jako ta příslovečná včela.

Noční včely: Přistižení opylovači se neřídí denním světlem