Ovečka Shaun letí na Měsíc! Stala se prvním astronautem mise Artemis

Ovečka Shaun se stala prvním astronautem mise Artemis. Vyletí do vesmíru předtím, než se člověk vrátí na Měsíc. Evropská kosmická agentura ESA proto zapojila hrdinu oblíbeného seriálu do náročného výcviku pro astronauty.

Evropská kosmická agentura ESA vybrala prvního astronauta, který poletí na Měsíc. V rámci mise Artemis 1 vyletí do vesmíru populární hlavní hrdina animovaného seriálu Ovečka Shaun.

Plyšová hračka překoná na palubě lodi Orion cestu dlouhou půl milionu kilometrů. Už teď se pečlivě připravuje. Na blogu ESA se postupně objevují příspěvky o tom, jak se Shaun zúčastnil tréninku přežití a „vyzkoušel" centrifugu nebo speciální jídlo pro astronauty.

Shaun se účastní výcviku pro astronauty

Ovečka Shaun bude jediným členem posádky mise Artemis 1. Skuteční astronauti se zapojí do navazujících plánovaných misí. Jejich cílem je vrátit člověka zpátky na Měsíc - a díky nové vesmírné orbitální stanici Gateway už tam také zůstaneme! Ovečka Shaun nepochybně využije zkušenosti nasbírané z příhod v seriálu ale i filmu Farmageddon.

Ovečka Shaun trénuje přežití •  ESA/Aardman

Hračka vlněného hrdiny se navíc už od roku 2020 „účastní” výcviku pro astronauty. Navštívila mnoho různých míst po celé Evropě a USA, aby se „seznámila” s různými aspekty mise Artemis. Její dobrodružství byla zdokumentována. ESA bude pokračovat v jejich uveřejňování až do startu.

Velký skok pro ovce

Obří raketa SLS (Space Launch System) společně s modulem Orion má podle plánu americké vesmírné agentury NASA z Floridy odstartovat 29. srpna. „Pro Shauna a ESA je to vzrušující chvíle. Jsme rádi, že ho pro misi vybrali a je nám jasné, že ačkoli jde o malý krok pro člověka, je to velký skok pro ovce,“ řekl David Parker, který šéfuje oddělení pro pilotovaný a robotický výzkum ESA.

Ovečka Shaun: ESA představila prvního astronauta mise Artemis •  ESA/Aardman

Shaun není první plyšový hrdina ve vesmíru. Teprve nedávno vyletěl do kosmu Hurvínek s českou družicí Planetum-1 (ábíčko s ním předtím udělalo rozhovor, najdete ho níže). Dobrými zkušenostmi se může pochlubit také Krtek.

Shauna svým způsobem předběhli i Wallace a Gromit, kolegové z animačního studia Aardman, kteří ve svém prvním krátkém filmu podnikli Cestu na Měsíc už v roce 1989... Jak se povede Ovečce Shaun budeme pozorně sledovat.

Vesmír a jeho hranice odhalíte tady:

Kdo poletí kolem Měsíce? NASA představuje astronauty mise Artemis II

Hurvínek vyletěl do vesmíru s první školní družicí Planetum 1: Co na to říká?

Rakeťák: Jak NASA pomohla Pixaru