Nový objev: Extrémně rotující hvězda se točí nejrychleji v Galaxii

A přece se točí! To měl prohlásit roku 1633 astronom a vědec Galileo Galilei, když ho církev žádala, aby odvolal tvrzení o tom, že Země se otáčí kolem Slunce. I když to zřejmě nikdy neřekl, je v té větě mnohem víc pravdy, než se zdá: Ve vesmíru se totiž vše neustále točí a okolo něčeho obíhá. Astronomové nedávno objevili nejrychleji se otáčející hvězdu v Galaxii.

Díky rotaci Země se na naší planetě střídá den a noc. Okolo své osy se ale otáčí také Slunce, i když mnohem pomaleji, dokonce celá Sluneční soustava.

Proč se vše otáčí?

Rotace vesmírných těles souvisí s jejich vznikem. Došlo k němu zhroucením plynného mračna nebo postupným nabalováním prachových částeček. Podobné nabalování se většinou odehrávalo ve směru ke gravitačnímu centru (u planet směrem ke Slunci), čímž vznikal rotační pohyb. Rotaci mohly také ovlivnit pozdější kolize s jinými velkými tělesy.

Vlivem rotace Země se otáčí hvězdné nebe nad našimi hlavami •  NASA, ESA, G. Bacon (STSCI), ESO/L. Calcada, IPAC-CALTECH, Diana Juncher/ESO

Hvězdná rekordmanka

Rychlost rotace jednotlivých těles se ale liší. Čínský teleskop LAMOST nedávno narazil na hvězdu s označením J040643.69+542347.8. Je od nás vzdálená 30 tisíc světelných let a vypadá na obloze jako všechny ostatní.

Spektografy LAMOSTu rozložily její světlo na barevné spektrum a pomohli tak vědcům studovat chemické složení, hustotu, atmosféru a magnetické působení hvězdy. Velmi rychle zjistili, že hvězda okolo své osy rotuje velmi rychle.

Máme štěstí! Předpověď kosmického počasí: Slunce je klidnější než ostatní podobné hvězdy

Zatímco rovníková rychlost rotace Slunce je 2 kilometry za sekundu, u této hvězdy to dává 540 kilometrů za sekundu a tím o 100 kilometrů překonává předchozího držitele rychlostního rekordu – hvězdu HD 191423.

Nejrychlejší v Galaxii

Nově objevená hvězda je nejrychleji rotující hvězdou v naší galaxii Mléčná dráha. Kdyby se otáčela ještě trochu rychleji, roztrhla by se. Úplně bez následků se to ale neobejde. Hvězda vypadá jinak než Slunce. Je desetkrát větší ale kvůli rotaci připomíná tvarem rozšlápnuté vejce a nejvíce energie z ní uniká v oblasti pólů. Vlivem zploštění jsou totiž polární oblasti blíže ke středu hvězdy, takže je v nich silnější gravitace, která stlačuje plyn, zahřívá ho a póly září jasněji než rovníkové oblasti.

Čínský teleskop LAMOST dokáže sledovat až 4000 vesmírných těles zároveň •  LAMOST

Měla sestru

Ve vesmíru platí, že se mladé hvězdy otáčejí rychleji než starší hvězdy. V tomto případě jde ale o něco jiného. Naše J040643 měla kdysi zřejmě společnici. Šlo o další masivní hvězdu, která byla tak blízko, že přenášela na J040643 svou rotační energii a zřejmě i materiál, který rotaci dále urychloval. Později tato hvězda explodovala jako supernova a J0406 odmrštila. Podobného scénáři nahrává i fakt, že se J040643 pohybuje napříč Galaxií poměrně rychle – 120 kilometrů za sekundu.

Exoplanety s vázanou rotací mohou být neobyvatelné, jiné mohou být uzpůsobeny životu •  NASA, ESA, G. Bacon (STSCI), ESO/L. Calcada, IPAC-CALTECH, Diana Juncher/ESO

Všechno se točí

Kolem své osy se otáčí všechny planety Sluneční soustavy. Nejdéle to trvá Venuši (243 dní) a nejrychleji Jupiteru (necelých 10 hodin). Venuše a Uran se otáčejí v opačném směru než Země, což zřejmě souvisí s dávnými srážkami s jinými většími tělesy.

Okolo své osy se otáčejí také planety u cizích hvězd. Pokud obíhají blízko od hvězdy, otočí se okolo své osy za stejnou dobu, za jakou oběhnou okolo hvězdy. Na podobných planetách nedochází ke střídání dne a noci. Na jedné polokouli bude věčná noc a na druhé zase věčný den.

Neutronová hvězda •  NASA, ESA, G. Bacon (STSCI), ESO/L. Calcada, IPAC-CALTECH, Diana Juncher/ESO

Pulzary jsou rychlejší

Hvězda J0406 se otáčí velmi rychle, ale existují ještě rychlejší objekty. Říká se jim neutronové hvězdy a těm rychle rotujícím pulzary, protože vysílají pulzy, které dokážeme zachytit pomoci radioteleskopů. Pulzary jsou pozůstatkem po výbuchu supernovy. Okolo své osy se otočí několikrát za sekundu.

Rekordmanem je pulzar, který to za jedinou sekundu zvládne více než 700krát! Jak je možné, že se pulzar nerozpadne a nerozletí do všech stran? Může za to jeho extrémní hustota a gravitace. Pulzary mají velikost jen několik kilometrů, ale hmotnost podobnou Slunci.

Pulzary: Hvězdy jako vesmírné majáky