Světy české animace: Invaze animáků

Světy české animace: Invaze animáků
Sdílej
 
Jako fanouškům animovaného filmu nám nemohla ujít výstava Světy české animace v Pražské tržnici, na které se potkaly všechny české animáky a jejich autoři. Podívejte se, jak to tam vypadalo... a jak se dělá animovaný film!

Animovaný film, to je vlastně optická iluze. Alespoň u toho tradičního animáku, se kterým to všechno začalo, tomu tak je. Animátor kreslí políčko po políčku pohyb třeba postavy a každý obrázek je statický, nehýbe se. Urychleným pouštěním obrázků za sebou pak vzniká iluze pohybu.

Je to pořádná piplačka! Přináší ale divácké zážitky, na které se nezapomíná. Schválně si to zkuste a vyjmenujte alespoň 10 animáků, které jste v životě viděli. Máte? Tak teď řekněte, kolik z nich bylo českých. Troufáme si tipnout, že nula to určitě nebude.

Legendární animované světy

V České republice má animovaný film dlouhou tradici. Výstava Světy české animace ji celou dokumentuje. Pro přehlednost začíná rokem 1945 a následně předvádí všechny podoby animáků od českých umělců.

Vidět pohromadě loutky Jana Švankmajera a Jiřího Trnky, ukázky scén z Na půdě, Myši patří do nebe nebo medvědy z Pojďte pane, budeme si hrát, to je zážitek, na který se nezapomíná. Připomenete si i další tvůrce jako legendárního Karla Zemana nebo Jiřího Brdečku a možná objevíte i vám neznámé animátory, jako jsou Noro Držiak, Kristina Dufková, Vojtěch Kiss a další.

Tichá práce

Teprve v takové koncentraci na jednom místě jsem plně docenil nekonečnou fantazii a nápady, které dělají z animace tak důležitou součást české filmové tradice (a našich diváckých životů). A z animátorů samotných téměř až hrdiny. Právě jim a jejich neviditelné práci je věnováno přízemí výstavy, ve kterém si projdete výrobu animovaného filmu a nahlédnete animátorům pod ruce.

Na každém kroku narážíte na fantazii, hravost a legraci •  Art Movement, Václav Soukup

V tomto směru je expozice opravdu důkladná a nesmíří se s jednoduchým popisem. S téměř až učitelskou důsledností představuje techniky výroby pod kamerou a před kamerou a věnuje se například poloplastickému filmu, loutkové animaci nebo malbě na sklo. Samozřejmě se nezapomíná ani na počítačovou animaci, která celou práci výrazně urychluje.

Sláva animaci

Výstava vás nenásilně dovede až k velkolepému závěru. A to doslova – končí Chrámem úspěchů, který hlídají sochy filmových Oscarů a ve kterém jsou vyjmenovaná nejzásadnější ocenění tvůrců. A těch neustále přibývá. Český animovaný film je každý rok silnější – jak ostatně ukazuje i originální sousoší vedoucí skrz strop až ke střeše. Postavy od českých animátorů v něm vystupují po provazovém žebříku do vzducholodi Karla Zemana a odlétají za světlými zítřky.

Jan Bubeníček, kurátor výstavy a spoluautor Myši patří do nebe •  Profimedia.cz

Vyzkoušejte to

Komu by to snad bylo málo, může si prolistovat speciálními knižními storyboardy (rozkreslení filmových scén na papír), sednout si do temné komory a pustit si animované filmy nebo sledovat jejich projekce na televizích. A k tomu všemu si to sami můžete vyzkoušet v animační dílně, která je otevřená vždy o víkendech. Tím se celý zážitek krásně uzavírá – vejdete jako návštěvník a třeba odejdete jako animátor.


Jak se dělá animovaný film:

Námět •  Art Movement, Václav Soukup

1 – Námět

Stojí na začátku každého filmu, podobá se povídce.

Literární scénář •  Art Movement, Václav Soukup

2 – Literární scénář

Ve zvláštních odstavcích je popsaný děj (tzv. akce), ve zvláštních pak dialog.

Storyboard •  Art Movement, Václav Soukup

3 – Obrázkový/technický scénář – Storyboard

Ze storyboardu vyplývá, kolik bude ve filmu záběrů, odkud a z jaké vzdálenosti bude děj zabraný kamerou atp.

Animatik •  Art Movement, Václav Soukup

4 – Animatik

Obrázky ze storyboardu se seřadí ve střižně za sebe. Namluví se pracovně dialogy a celek dotvoří nahrubo nasazená hudba. Vznikne jednoduchý film pro pracovní účely.

Výtvarné návrhy •  Art Movement, Václav Soukup

5 – Výtvarné návrhy

Každou postavu, rekvizitu i prostředí navrhuje výtvarník. Vznikne spousta obrázků, skic, modelínových i počítačových modelů.

Animační studio •  Art Movement, Václav Soukup

6 – Animační studio

V animačním studiu se okénko po okénku celý film naanimuje.

Střižna •  Art Movement, Václav Soukup

7 – Střižna

Ve střižně se hotové záběry seřadí za sebe a určí se finální rytmus filmu. Zároveň se zde tvoří zadání pro výrobu filmových triků, hudby a zvuku.

Triková postprodukce •  Art Movement, Václav Soukup

8 – Triková postprodukce

Film se v případě potřeby opatří triky. Jsou to např. retuše, dotvoření pozadí, dodání efektů, jako jsou exploze, ohně a kouře či dodání animovaných objektů a postav vzniklých počítačovou cestou. Film se také finálně dobarví. Tomuto procesu se říká color grading.

9 – Zvukové studio

Ve zvukovém studiu se nahrávají finální dialogy (hlasy postav), hudba a tzv. ruchy (zvuky kroků, vrzání dveří apod). Všechny zvuky se nasadí na správné místo a vyladí se jejich hlasitost (tzv. mix zvuku).


FINÁLNÍ OBRAZ + FINÁLNÍ ZVUK = HOTOVÝ FILM

Více o filmech:

Myši patří do nebe: Český animák se ukazuje

Myši patří do nebe: Český animák se ukazuje

Svět fantazie: Za filmovými triky Karla Zemana

Svět fantazie: Za filmovými triky Karla Zemana

Budoucnost Marvelu: Průvodce ABC po mnohovesmíru

Budoucnost Marvelu: Průvodce ABC po mnohovesmíru

 

Články odjinud