Papírová archeologie aneb Historie vystřihovánek v ABC (3.)

Sdílej
 
Převrat kvality přinesl do ABC nový talentovaný autor, Jaromír Svoboda (nar. 1945), který v té době již měl za sebou několik prací pro SNDK (Státní nakladatelství dětské knihy, pozdější Albatros), např. papírové polomakety dopravních letadel TU-104 a IL-18, a pro zahraniční vydavatelství ARTIA – řadu čtyř sešitů s modely vlaků, automobilů, letadel a lodí.

Jaromír Svoboda - zapomenutý klasik

Foto
Foto
Převrat kvality přinesl do ABC nový talentovaný autor, Jaromír Svoboda (nar. 1945), který v té době již měl za sebou několik prací pro SNDK (Státní nakladatelství dětské knihy, pozdější Albatros), např. papírové polomakety dopravních letadel TU-104 a IL-18, a pro zahraniční vydavatelství ARTIA - řadu čtyř sešitů s modely vlaků, automobilů, letadel a lodí. Jako velký fanda aut a železnice si od dětství pro sebe vytvářel spoustu papírových modelů, dokonce i s okolím - např. nádražím a částmi města. Jako první tvůrce spojil kresbu vystřihovánky s fotografií pro dosažení co nejvyšší věrnosti. Třicet let před Miniboxy arch. Milana Weinera si pro sebe konstruoval spousty malinkých papírových "angličáků".

V ABC č. 6, roč. 11 (vyšlo 10.2.1967) uveřejnil první model vojenské techniky v ABC, obrněný transportér ESO, vycházející ze skutečného "ótéčka" OT-64. Aby snad nedošlo k úniku supertajných
Foto
vojenských informací k západním imperialistům skrze papírový modýlek, je v návodu hned zkraje poznámka s vykřičníkem, že nejde o jeho přesnou maketu! Západní špióni hltající ABC tak ostrouhali. Reklama na saponátový mycí prostředek ESO působí na vojenském vozidle Varšavské smlouvy vskutku neotřele. Vozidlo je v měřítku cca 1:55 a je o rozsahu jedné stránky. Ovšem pozor, tento model se významně liší od všech dosavadních vystřihovánek. J. Svoboda se jako první konstruktér pokusil o věrnou plastickou kresbu, což je nejpatrnější u dezénu kol, která působí téměř fotograficky dokonale. Předchozí vystřihovánky V. Procházky byly vybarveny jedním odstínem pastelové barvy, kdežto J. Svoboda si již pohrává se světlem a stínem. Navíc použil řadu užitečných pomůcek, se kterými se setkáváme dodnes: Čísla dílů jsou v kroužku se šipkou směřující k příslušnému dílu (kolečka jsou navíc různobarevná dle zvláštních pokynů v návodu); vystřihované plochy uvnitř dílu mají úhlopříčky s typickým symbolem nůžek; chlopně jsou označeny číslem dílu, na které přijdou nalepit - stejně tak plochy, na které se přilepí určitý díl, nesou příslušné číslo lepeného dílu; hrany ohybu jsou znázorněny čárkovanou nebo čerchovanou čarou, značící ohyb z líce či z rubu; délka osy kol je znázorněna přímo ve vystřihovánce (vhodnější způsob, než uvést v návodu délku osy v mm). Návodová kresba je v přehledném šikmém pohledu (používán i V. Procházkou). Samotný návod má dodnes zavedenou strukturu s úvodními přípravnými pracemi a vysvětlením ohybů z líce a zrubu (---- a -.-.-.-.). Model má navíc otevíratelný horní kryt se zástrčkou, takže lze (samozřejmě zcela teoreticky) propracovat interiér. Vozidlo lze ovšem prolakovat a použít jako obojživelník, což předvádí fotografie u návodu - model je "po pás" ve vodě ve stylizovaném rybníku (a není na něm reklama na saponát ESO - asi se smyla :-).

Dalším modelem J. Svobody v ABC byla opět vojenská technika - pásový nosič raket s označením zubní pasty Fluora. Model vyšel 14.7.1967 v ABC č. 11, roč. 11 a jeho zajímavostí je, že raketa, sestavená pomocí tužky a vystřihovánkových dílů, se dá z nosiče odpálit pomocí gumičky. Dočteme se, že průměrný dolet rakety od okraje stolu činí cca 6 metrů (!). Samotná vystřihovánka působí na první pohled dosti triviálně, nicméně autor si důmyslně pohrál se světlem a stínem při kresbě pásů a podvozkových kol. Návod, stejně jako u transportéru ESO, informuje západní špióny, že se nic nedozvědí o naší skvělé technice, jelikož nejde o přesnou maketu. Nechybí černobílá fotografie modelu - bohužel je umístěna nevhodně na rubu vystřihovánky.

12. ROČNÍK ABC - ČTRNÁCTIDENÍK
Nastávající 12. ročník ABC (1967-68) přináší zásadní změnu - ABC se stává čtrnáctideníkem a na mnoho let tedy začíná vycházet 24 čísel do roka. Zároveň se změnila cena časopisu: z 2,50 na 1,50 tehdejších Kčs - ábíček je dvakrát více, ale štíhlejších: 40 stran v 11. ročníku (včetně dvojité obálky a románové přílohy) se smrsklo na pouhých 24 stran. Časopis je opět "konstruován" s dvojitou obálkou z pevnějšího papíru pro umístění příloh, návodů a vystřihovánek, což je pro nás, modeláře, nejpodstatnější - s 24 čísly v novém ročníku se počet příloh opravdu zdvojnásobil i při tenčím časopise.

Foto
Hned v 1. čísle 12. ročníku (14.9.1967) nalezneme další zajímavou kreaci J. Svobody - ponorku Nautilus. Podmořský člun kapitána Nema zaujme na první pohled tím, že na sobě nenese reklamu na žádný výtvor socialistického chemického a tukového průmyslu, jen název lodi a stylovým písmem šifru N XII (řešení neposílejte :-). Šrafování povrchu ponorky připomene původní rytiny z verneovek, což je dobrý nápad, využitý mnohem později u modelů verneovských vynálezů Ladislava Badalce.
Konstrukční um autora dovoluje sestavit ponorku ve dvou variantách - jako běžnou papírovou maketu anebo jako funkční model, který se potápí, vynořuje a pohybuje na vodě. Na můstku ponorky je dokonce zábradlí zhotovené ze špendlíků a niti. Vystřihovánka je opět doplněna černobílou fotografií zhotoveného modelu.

FLUORA RALLYE
A jsme na startu slavné Fluora rallye. Tak se nazývala první souvislá řada čtyř atraktivních historických automobilů, kterou vytvořil J. Svoboda a na kterou v dalších ročnících navázal tandem Pavel Blecha-Richard Vyškovský a Ladislav Müller:

Foto
- č. 4 / roč. 12 (26.10.1967) - Laurin & Klement 1905 Voituretta
- č. 8 / roč. 12 (21.12.1967) - Laurin & Klement Taxi GDV 1909, typ "Petrohrad"
- č. 11 / roč. 12 (8.2.1968) - Závodní Mercedes 1914
- č. 15 / roč. 12 (11.4.1968) - Rolls-Royce "Silver Ghost" 1909


J. Svoboda (podepisovaný i J. Svoboda ml.) u této zajímavé čtveřice opět pracuje s plastickou kresbou (viz např. polstrování sedaček, kresba reflektorů či motoru) a přináší klasickou konstrukci autíček, jež později převezmou pokračovatelé Blecha-Vyškovský. Jde především o typickou kresbu podvozku s listovými péry a dělenými koly s nábojem - což je vskutku originální nápad. Obruč kola je rozstřižena a oddělena, po spojení půlek k sobě vznikne půlkulatý vnitřní náboj kola. Nezbývá než kroutit hlavou, proč takto komplikovaně na to autor šel - z dnešního pohledu jde o historickou konstrukční raritu. Autoři Blecha-Vyškovský tento nápad použili také a později, zcela pochopitelně, opustili.
Další novátorský konstrukční prvek nalezneme u závodního Mercedesu - snímatelný kryt motoru, pod kterým je schován díl s plasticky nakresleným motorem (!).
Modely dávají širší pole působnosti pro modeláře, kteří vystřihovánky vylepšují svou invencí - kromě běžného vystřihávání "vzduchů" mezi loukotěmi kol (pokud nejsou s výpletem), mezi příčkami volantu a pákami lze dopracovat neexistující spodní plochu podvozku, rubovou stranu blatníků a kompletně vylepšit kola.

Vozy nakreslené v přibližném měřítku 1:35-40 (neuvedeno) na necelé jedné straně časopisecké obálky obsahují doplňky k dotvoření okolí. První laurinka je vybavena originálním transparentem s nápisy START a Fluora rallye. Návod kouzelným způsobem doporučuje upevnit transparent na žerdě a ty pak do stojanů z půlek bramboru nebo modelíny.
Samotná první laurinka není "vyzdobena" žádnou reklamou. To, bohužel, neplatí pro zbylé tři vozy. Druhá laurinka-autodrožka zřejmě sloužila obchodnímu cestujícímu se zubní pastou Perlička. Opět je zde doplněk, tentokrát v podobě reklamní zdi a nechám Vás hádat, názvy jakých výrobků jsou na ní vyvedeny (... Správně. A ještě Stoma).
Zeď s reklamou, která se má podepřít papírovými trojúhelníky, je součástí i třetího modelu řady, Mercedesu. Tato zeď je ovšem vylepšená o dva sudy s olejem, které jsou obstřiženy a vyhnuty do popředí, jako u diorámatu. Zeď dokresluje při zemi trocha zelené travičky. Čtvrtý a největší model, Rolls-Royce, již obdobný doplněk okolí nemá - zjevně z důvodu nedostatku místa. U celé řady ovšem nechybí černobílé fotografie skutečných vozů a/nebo zhotovených modelů.

UZAVŘENÁ MINULOST?
Tady stopy po Jaromíru Svobodovi v ABC končí. Sběratelé vědí, že kromě prací pro SNDK a ARTII byl autorem prvního sešitu vystřihovánek pod hlavičkou Albatros z r. 1969, Velká Pacifická - Great Western Railroad 1869. V Albatrosu v r. 1972 vydal tiskem svoji poslední práci - sešit Letadla 1918/1933.
Přestože v ABC působil jen krátce, byl vklad ing. arch. Jaromíra Svobody do standardů a kvality natolik zásadní, že jej právem považujeme za praotce "české školy papírového modelářství", jejímž symbolem se později stal arch. Richard Vyškovský.
A na závěr žhavá novinka - díky redaktorce ABC, paní Ivaně Kudrnové, a kolegovi-fandovi Josefu Kropáčkovi se nám podařilo arch. Svobodu kontaktovat, navštívit a na nedávné modelářské akci Papírové jaro v Praze-Chodově (24.4.2004) tohoto dávného autora osobně přivítat a připravit malou retrospektivní výstavku s výřezem jeho tvorby. Pan Svoboda se možná nechá přesvědčit, že by po neskutečných 32 letech zkusil zase něco nakreslit - připijme na zdraví jeho možnému comebacku!