Suchozemské velryby: Existovali dinosauři těžší než největší kytovci?

Paleontolog se zamýšlí nad tím, zda existovali dinosauři těžší než největší kytovci. Dinosauři z Colorada sice zůstávají záhadou. Ale jestli se potvrdí předpokládaná hmotnost indického titána Bruhathkayosaura, bude to stejně těžká váha jako dvacet dospělých samců slona afrického!

Ve všech encyklopediích o zvířatech se můžete dočíst, že nejtěžšími tvory všech dob jsou obří kytovci. Třeba plejtvák obrovský (Balaenoptera musculus) dosahuje hmotnosti až přes 170 tun. Suchozemští tvorové však takových hmotností dosahovat nemohou, protože by se pravděpodobně nedokázali efektivně pohybovat.

Není tedy divu, že ani největší známí dinosauři, jako je například jihoamerický druh Argentinosaurus huinculensis, pravděpodobně nepřekonali pomyslnou hranici 100 tun. Argentinosaurovi bývá konkrétně přisouzeno asi 72 až 96 tun.

Záhada dinosaurů z Colorada

Existuje však několik fosilních objevů dinosaurů, které naznačují existenci ještě větších sauropodních dinosaurů. Jedním z nich je například severoamerický Maraapunisaurus fragillimus, jehož údajně asi 2,5 metru vysoký obratel se rozpadl již krátce po objevu v roce 1878 na území amerického Colorada.

Sauropodní dinosauři byli zdaleka největšími sucho- zemskými živočichy, kteří kdy kráčeli po povrchu naší planety •  Vladimír Rimbala

Tento záhadný dinosaurus byl do roku 2018 známý jako Amphicoelias fragillimus a jeho délka byla odhadována až na víc než 60 metrů! Dnes předpokládáme, že mohl dorůstat asi do délky 40 metrů a vážil nanejvýš kolem 120 tun. Nic dalšího ale o tomto enigmatickém gigantovi nevíme.

Indický titán Bruhathkayosaurus

Nadějnější je situace s dalším obrem, jehož fosilie už jsou bohužel rovněž zničené. Jedná se o indický druh dinosaura Bruhathkayosaurus matleyi, jemuž byla dříve přisuzována délka až 45 metrů a hmotnost dokonce přes 200 tun!

Později se ale prosadil názor, že domnělé obří kosti končetin tohoto pozdně křídového sauropoda ve skutečnosti tak veliké nebyly a jednalo se tedy spíše o středně velkého až většího zástupce této skupiny. V letošním roce ale vyšla odborná práce badatelů Gregoryho S. Paula a Asiera Larramendiho, která na indického titána vrhá trochu jiné světlo.

Hmotnostní rekordman

Oba vědci pracují s hypotézou, že 2 metry dlouhá kost z jedné dochované fotografie je holenní kostí (tibií) dinosaura, a na jejím základě vypočítali hmotnost jejího původce na fantastických 110 až 170 tun. Nejpravděpodobnější je pak hodnota blížící se 130 tunám, což se blíží největším známým plejtvákům a dalece překonává všechny dosud známé dinosaury.

Popularizátor Vladimír Socha paleontologie se zamýšlí •  Vladimír Socha

Pokud by tak velcí dinosauři skutečně existovali, pak by vážili asi jako dvacet dospělých samců slona afrického nebo víc než stovka osobních automobilů! Tyto vývody však mohou potvrdit jen případné další objevy zkamenělin gigantických sauropodních dinosaurů.

Osobnosti časopisu ABC

Článek je součástí série textů od známých a významných osobností, které v dětství na časopisu ABC vyrostly a nyní se staly špičkami ve svém oboru. Jeho autorem je známý popularizátor paleontologie Vladimír Socha.

K dalším osobnostem, které napsali články pro tištěné i online ábíčko, patř ředitel Zoologické zahrady hl. města Prahy Mirolsav Bobek, vědec z Geofyzikálního ústavu Akademie věd Petr Brož nebo experimentální archeolog a ředitel Archeoparku pravěku Všestary Radomír Tichý.

Dinosauří gigant z Indie: 44 metrů a 220 tun