ABC dinosaurů: Utahraptor byl největší mezi raptory

Encyklopedie ABC dinosaurů představuje obřího Utahraptora, který udělal ze zvětšených velociraptorů z Jurského parku (a světa) úplné trpaslíky. Jakou měl velikost, výšku, váhu, rychlost a jak vypadala jeho lebka?

V ábíčku vychází na pokračování encyklopedie ABC dinosaurů. Jednotlivé listy můžeš z časopisu vyjmout, seřadit si je do šanonu a vytvořit si vlastní jedinečný atlas pravěkých ještěrů. Kromě vědeckých informací nechybí ani dobrodružné představy o životě dinosaurů z deníku českého objevitele, vynálezce, spisovatele a cestovatele v čase Věnceslava Brábka.

ABC dinosaurů:

Utahraptor

Zatímco „velociraptoři“ z Jurského parku (a světa) byli podstatně větší než jejich skutečné mongolské protějšky, i tyto „filmové hvězdy“ byly pouhými trpaslíky proti největšímu známému zástupci srpodrápých dinosaurů. Tím byl dromeosaurid druhu Utahraptor ostrommaysi, popsaný roku 1993, tedy právě v roce premiéry prvního Jurského parku.

ABC dinosaurů •  ABC

Fosilie tohoto dravého dinosaura, žijícího pravděpodobně ve smečkách, jsou známé z území amerického Utahu, kde byly poprvé objeveny již v roce 1975. Zachovaly se v sedimentech geologického souvrství Cedar Mountain a mají stáří asi 135 až 130 milionů let (geologické věky valangin až hauteriv, tedy raná křída). V roce 2021 byl v místě objevu prvních koster dinosaura vyhlášen Utahraptor State Park („Utahraptoří státní park“) o rozloze 26 km².

Utahraptor ostrommaysi

Velikost (délka): 5,5 metru

Váha (hmotnost): 300 kg

Kdy žili: před 135 miliony let

„Srpodrápí“ dromeosauridi byli obvykle malými tvory, často podstatně menšími než člověk. Nejmenší zástupci, jako byl rod Microraptor, nebyli větší než současná vrána. Utahraptor tak se svými asi 5,5 metry délky a hmotností téměř 300 kg představoval skutečného obra.

Utahraptoří drápy budí strach a respekt i dnes, kdy už jsou jen zkamenělé •  Profimedia.cz

Dříve byly pro tohoto teropoda odhadovány dokonce ještě podstatně větší rozměry, a to délka přes 7 metrů a hmotnost přes 500 kg, ty však už byly vyvráceny. I tak by nás dravec se zahnutým 24 cm dlouhým srpovitým drápem na každé noze určitě hodně vyděsil.

Navíc se mohlo jednat o smečkového lovce, který útočil spíše ze zálohy a kromě zabijáckého drápu používal k udolání kořisti také zuby. Vědci se domnívají, že „utažský plenitel“, jak zní v překladu jeho rodové jméno, dokázal ulovit i mnohem větší až několikatunové dinosaury!

Raptoři v ABC:

Z deníku Věncelsava Brábka:

Věnceslav Brábek, prosím. Objevitel, vynálezce, spisovatel a cestovatel v čase. To jsem já. Váženým čtenářům ABC předkládám své deníkové zápisky o životě dinosaurů, jak jsem je při svých cestách časem zaznamenal.

Kdo je Brábek?

Ve jménu Brábkově: Cesty do druhohor

Zmařený lov

Do křídového Utahu jsem původně dorazil kvůli obrněným dinosaurům, kterých tu žilo mnoho. Netrvalo dlouho a na kraji blízkého lesa jsem pozoroval stádečko pětimetrových gastonií a kousek za nimi dvojici ještě větších cedarpelt. Jejich mohutné kostěné brnění se krásně vyjímalo v odpoledním slunci a nikdo nemohl tušit, že jeho pevnost bude brzy prověřena.

Už jsem chtěl spustit dolů dalekohled, když se přímo za poslední gastonií mihlo několik velkých obrysů. Musel jsem rychle přeostřit a hned jsem měl jasno – utahraptoři vyrazili na lov! V tuto roční dobu je zde málo „neobrněných“ ornitopodních dinosaurů, dravci se proto odhodlali riskantně zaútočit na nebezpečnou kořist.

Zahnutý dráp utahraptora byl velký jako srp •  Jan Sovák

Byla to trojice dospělců a dvě mláďata, větší mohli vážit asi jako tři dospělí muži, menší pak měli asi metrák. Gastonie, vážící téměř dvě tuny, byly nicméně velmi klidné. Pomalu přežvykovaly listy a čekaly, co utahraptoři podniknou. Po chvíli se přešlapující a syčící utahraptoři odhodlali zaútočit na mládě stojící za dospělou samicí.

Kvůli zvířenému prachu jsem nic neviděl jasně, ale výsledkem byl jeden kulhající a dva krvácející dravci a jen lehce škrábnuté mládě gastonie. Opět mi to připomnělo, jak vzácné jsou ve skutečnosti úspěšné útoky dravců v přírodě. Jak vidno, neplatí to jen o naší současnosti!

ABC Dinosauři:

Dinosauří speciál ABC: 164 stran a 1000 fotek! Nejnovější poznatky, nejzajímavější fakta a nejlepší dinosauři.

Kupuj knihu ABC speciál Dinosauři, doprava je zdarma.

ABC dinosaurů: Král dravců Tyrannosaurus rex