ABC dinosaurů: Suchomimus byl příbuzným obřího dravého spinosaura

Encyklopedie ABC dinosaurů představuje napodobitele krokodýla. Velký dravý dinosaurus Suchomimus tenerensis patřil k příbuzným obřího spinosaura a dalších obojživelných teropodů.

V ábíčku vychází na pokračování encyklopedie ABC dinosaurů. Jednotlivé listy můžeš z časopisu vyjmout, seřadit si je do šanonu a vytvořit si vlastní jedinečný atlas pravěkých ještěrů. Kromě vědeckých informací nechybí ani dobrodružné představy o životě dinosaurů z deníku českého objevitele, vynálezce, spisovatele a cestovatele v čase Věnceslava Brábka.

ABC dinosaurů:

Suchomimus

Suchomimus tenerensis (v doslovném překladu „Napodobitel krokodýla z pouště Ténéré“) byl velkým dravým dinosaurem z čeledi Spinosauridae a patřil tedy k příbuzným obřího spinosaura a dalších „obojživelných“ teropodů.

Žil v období rané křídy asi před 125 až 112 miliony let na území současné severní Afriky, zejména pak státu Niger. Jeho fosilie byly objeveny v sedimentech souvrství Elrhaz, takže byl současníkem například i obřího krokodýlovitého plaza sarkosucha, velkého téměř jako autobus.

ABC encyklopedie dinosaurů v ábíčku •  ABC

Suchomimové žili v blízkosti řek a živili se nejspíš zejména vodními živočichy, i když pravděpodobně dokázali ulovit i menší a středně velké dinosaury a další suchozemské tvory. Jejich čelisti byly charakteristicky úzké a protáhlé, krk krátký a silný. Štíhlá lebka se podobala lebce současných krokodýlů.

Suchomimus tenerensis

Délka: až 11 m

Hmotnost: 3 tuny

Kdy žili: před 125–112 miliony let

První fosilie suchomima objevil na konci roku 1997 tým amerického paleontologa Paula Serena, který o rok později tohoto teropoda i formálně popsal a pojmenoval. Objeveny byly přibližně dvě třetiny jeho kostry, typový exemplář měřil na délku 9,5 až 11 metrů a zaživa vážil asi 2 až 3 tuny.

Kostra byla mohutná a těžká, přední končetiny dlouhé a silné •  Wikipedia

Jeho rovná a mohutná stehenní kost dosahovala délky 107 cm, objevený exemplář ale možná nebyl plně dorostlý. V čelistech měl asi 122 zubů, které byly mírně ohnuté dozadu a pomáhaly pevně zachytit kluzkou vodní kořist.

Mezi nejbližší vývojové příbuzné suchomima patřil západoevropský Baryonyx a také nedávno objevené rody Ceratosuchops a Riparovenator – od roku 2021 tvoří společnou vývojovou skupinu Ceratosuchopsini v rámci podčeledi Baryonychinae. Všichni tito draví dinosauři hledali svoji obživu v blízkosti vody.

Z deníku Věncelsava Brábka:

Věnceslav Brábek, prosím. Objevitel, vynálezce, spisovatel a cestovatel v čase. To jsem já. Váženým čtenářům ABC předkládám své deníkové zápisky o životě dinosaurů, jak jsem je při svých cestách časem zaznamenal.

Kdo je Brábek?

Ve jménu Brábkově: Cesty do druhohor

Rozcupovaná moskytiéra

Byl jsem vděčný své obezřetnosti, která mě přiměla vzít si s sebou do křídového Nigeru moskytiéru. Když jsem pod ní seděl u břehu velkého říčního koryta a hejna hmyzu na mě nemohla, cítil jsem se bezpečněji. Jak se ale brzy ukázalo, byl to klamný pocit. Zahleděl jsem se na romantický západ slunce nad pralesním obzorem a přehlédl jsem čeřinu, která se ke mně blížila od středu líně se valícího říčního toku.

Suchomimové se živili především vodními obratlovci, rybami, parybami, obojživelníky i menšími plazy •  Jan Sovák

Nebezpečí jsem odhalil až ve chvíli, kdy už bylo skoro pozdě. Jen dva metry od mé moskytiéry se najednou z vodní hladiny vymrštilo obří, ale velmi pružné tělo děsivého dravého suchomima! Než jsem mohl cokoliv udělat, predátor popadl do tlamy jednu stranu moskytiéry a roztrhl ji jako papírový kapesník. Já jsem spolu se zbylou částí spadl přímo před jeho tlamu a dělal jsem mrtvého.

Suchomimus byl naštěstí zabrán do trhání moskytiéry a na chvíli mi nevěnoval pozornost. Bylo jasné, že mě brzy ucítí a pochopí, že já jsem ta správná masitá kořist. Když už to vypadalo, že se do mě konečně zakousne, pomohla mi šťastná náhoda. Hned za suchomimem se v řece objevil obří krokodýlovitý plaz sarkosuchus a rychle se blížil. Ani velký dinosaurus si s pětitunovým obrem nechtěl nic začínat a odběhl pryč. A já? Na nic jsem nečekal a zmizel jsem do své současnosti!

ABC Dinosauři:

Dinosauří speciál ABC: 164 stran a 1000 fotek! Nejnovější poznatky, nejzajímavější fakta a nejlepší dinosauři.

Kupuj knihu ABC speciál Dinosauři, doprava je zdarma.

ABC dinosaurů: Riojasaurus, desetimetrový býložravec vážil tuny