ABC dinosaurů: Oviraptor připomínal papouška

Encyklopedie ABC dinosaurů představuje dalšího pravěkého teropoda. Oviraptor byl poměrně malý opeřený teropodní dinosaurus, který připomínal papouška. Objevený exemplář byl dlouhý pouze asi 1,6 metru a jeho hmotnost zaživa je odhadována na 33 až 40 kilogramů.

V ábíčku vychází na pokračování encyklopedie ABC dinosaurů. Jednotlivé listy můžeš z časopisu vyjmout, seřadit si je do šanonu a vytvořit si vlastní jedinečný atlas pravěkých ještěrů. Kromě vědeckých informací nechybí ani dobrodružné představy o životě dinosaurů z deníku českého objevitele, vynálezce, spisovatele a cestovatele v čase Věnceslava Brábka.

ABC dinosaurů:

Oviraptor

Oviraptor byl poměrně malý opeřený teropodní dinosaurus připomínající vzdáleně velkého nelétavého papouška. Jeho až 20 cm dlouhá lebka byla totiž vybavena mohutným zobákovitým zakončením podobným bezzubému ptačímu zobáku.

Objevený exemplář byl dlouhý pouze asi 1,6 metru a jeho hmotnost zaživa je odhadována na 33 až 40 kilogramů. Ocas byl poměrně krátký a možná byl zakončen jakýmsi vějířem z dlouhých barevných per. Přední končetiny byly prodloužené a opatřené trojicí dobře vyvinutých prstů, zadní končetiny měly čtyři funkční prsty.

Encyklopedie ABC dinosaurů •  ABC

Objeveny byly také fosilie oviraptořího hnízda s poslední snůškou, a to v podobě patnácti asi 14 centimetrů dlouhých vajíček nakladených do kruhu. Oviraptoři byli pravděpodobně frugivorní, živili se tedy především kořeny, plody a semeny různých rostlin.

Oviraptor philoceratops

Délka: asi 1,6 m

Hmotnost: 40 kg

Kdy žili: před 75 miliony let

Kostra oviraptora byla objevena americkými paleontology v roce 1923 v mongolské lokalitě známé jako „Planoucí útesy“. V 75 až 71 milionů let starých sedimentech souvrství Djadochta ležela nekompletní oviraptoří kostra a jen o 10 cm níže bylo objeveno dinosauří hnízdo s vajíčky.

Oviraptoři svá vajíčka prokazatelně chránili a zahřívali •  Jan Sovák

Paleontolog Henry Fairfield Osborn dinosaura formálně popsal v roce 1924 a dal mu jméno, které odpovídalo jeho představě o tom, co se na místě objevu kdysi stalo – Oviraptor philoceratops znamená doslova „lupič vajec, který má rád rohaté dinosaury“. Osborn totiž předpokládal, že oviraptor se zde snažil vajíčka uloupit a sežrat malému rohatému dinosaurovi protoceratopsovi. Ve skutečnosti se ale jednalo o vejce samotného oviraptora, který je zde nejspíš chránil!

Z deníku Věncelsava Brábka:

Věnceslav Brábek, prosím. Objevitel, vynálezce, spisovatel a cestovatel v čase. To jsem já. Váženým čtenářům ABC předkládám své deníkové zápisky o životě dinosaurů, jak jsem je při svých cestách časem zaznamenal.

Kdo je Brábek?

Ve jménu Brábkově: Cesty do druhohor

Vítězství polní misky

Málokdy dělám dobré skutky, kterými můžu ohrozit vlastní život. Když jsem se ale byl podívat na pozdně křídové dinosaury v Mongolsku, málem jsem mohl být zabit 72 milionů let před současností.

Pozoroval jsem tehdy páreček oviraptořích rodičů starajících se pečlivě o své hnízdo a vajíčka, ze kterých se brzy měla líhnout roztomilá ochmýřená mláďátka. Rodiče spolupracovali, nosili kapradiny a další vegetaci k zahřívání snůšky a pečlivě uhrabávali okolní písek.

Proti obřím dravým dinosaurům měli oviraptoridi jedinou možnou ochranu a tou byl útěk •  Jan Sovák

Najednou se ale kousek za hnízdem z podrostu vyřítila samice tarbosaura, obřího příbuzného severoamerického tyranosaura. Nejspíš dlouho neměla lovecké štěstí a trápil ji velký hlad, jinak by na mrštné a nepříliš výživné oviraptory neútočila. Několika dlouhými kroky přiskákala k hnízdu a chystala se sežrat oba opeřence – těm rodičovský instinkt zabránil zanechat hnízdo svému osudu. Bylo jasné, jak tato scéna brzy skončí.

Tehdy se ve mně probudil hrdina! Začal jsem bouchat kovovým nožem do polní misky a přilákal si tak rychle pozornost obřího predátora. Ten nechal hnízdo i oviraptory na pokoji a vrhl se za mnou. Měl jsem co dělat, ale stihl jsem skočit do stroje času právě ve chvíli, kdy už mi tarbosaurus funěl za krk! Dodnes doufám, že jsem tenkrát oběma starostlivým oviraptorům zachránil život.

ABC Dinosauři:

Dinosauří speciál ABC: 164 stran a 1000 fotek! Nejnovější poznatky, nejzajímavější fakta a nejlepší dinosauři.

Kupuj knihu ABC speciál Dinosauři, doprava je zdarma.

ABC dinosaurů: Nemegtosaurus měl zuby jako kolíky