ABC dinosaurů: Gallimimus byl největší „pštrosí dinosaurus"

Encyklopedie ABC dinosaurů představuje dalšího pravěkého dinosaura. Gallimimus byl největší „pštrosí dinosaurus". Nejspíš dokázal vyvinout rychlost až kolem 56 km/h, což je mimochodem mnohem více, než kolik zvládnou nejlepší lidští sprinteři.

V ábíčku vychází na pokračování encyklopedie ABC dinosaurů. Jednotlivé listy můžeš z časopisu vyjmout, seřadit si je do šanonu a vytvořit si vlastní jedinečný atlas pravěkých ještěrů. Kromě vědeckých informací nechybí ani dobrodružné představy o životě dinosaurů z deníku českého objevitele, vynálezce, spisovatele a cestovatele v čase Věnceslava Brábka.

ABC dinosaurů:

Gallimimus

Gallimimus bullatus byl jedním z takzvaných „pštrosích dinosaurů“, zástupců čeledi Ornithomimidae. Byli to opeření a rychlonozí dinosauři, skutečně značně podobní dnešním pštrosům. Právě mongolští galimimové byli největšími zástupci této čeledi, jejich délka mohla přesáhnout i 6 metrů, hřbet se tyčil do dvoumetrové výšky a jejich hmotnost dosahovala přibližně 450 kilogramů.

Sběratelská encyklopedie ABC dinosaurů: Gallimimus v ábíčku 25/2022 •  ABC

Byli tedy asi třikrát těžší než největší pštrosi a dlouzí jako dodávka. Pravděpodobně běhali velmi rychle, čemuž byly uzpůsobeny jak jejich silné dlouhé nohy, tak i štíhlé a pevné tělo. Vědci vypočítali, že nejspíš dokázali vyvinout rychlost až kolem 56 km/h, což je mimochodem mnohem více, než kolik zvládnou nejlepší lidští sprinteři.

Gallimimus bullatus

Délka: 6 metrů

Výška hřbetu: 2 metry

Hmotnost: až 450 kg

Kdy žili: před 70 miliony lety

Rodové jméno Gallimimus znamená v překladu „napodobitel slepice“, a to na základě podobnosti tvaru krčních obratlů tohoto dinosaura a kura domácího. Druhové bullatus zase odkazuje k římskému dětskému amuletu kulovitého tvaru (zvanému bulla), jemuž se podobal výběžek zadní části lebky galimimů.

Celé tělo galimimů bylo výborně uzpůsobené pro rychlý běh •  Jan Sovák? vladimír Rimbala

První fosilie těchto dinosaurů byly objeveny v 60. letech minulého století polskými expedicemi do mongolské pouště Gobi a v roce 1972 byl tento teropod oficiálně popsán polskými paleontoložkami Halszkou Osmólskou a Ewou Roniewiczovou společně s mongolským paleontologem Rinčengínem Barsboldem.

Zkameněliny byly objeveny v horninách geologického souvrství Nemegt na jihu Mongolska a mají stáří asi 70 milionů let. Zdejší ekosystém byl pestrý a bohatý, podobal se například současné deltě řeky Okavango.

Z deníku Věnceslava Brábka:

Věnceslav Brábek, prosím. Objevitel, vynálezce, spisovatel a cestovatel v čase. To jsem já. Váženým čtenářům ABC předkládám své deníkové zápisky o životě dinosaurů, jak jsem ho při svých cestách časem zaznamenal.

Závody dinosaurů

Bylo skoro poledne a já si chtěl zblízka prohlédnout hnízdo malého opeřeného zanabazara, chytrého dravce se srpovitými drápy, naštěstí ale plachého. Právě když jsem se skláněl nad podlouhlými vajíčky úhledně narovnanými v kruhovém hnízdě, zaslechl jsem za nedalekým kopcem tlumený dupot.

Brábek při jednom ze svých dobrodružství •  Jan Sovák

Když se začal o chvilku později vířit prach, už jsem věděl, že je načase rychle utíkat. Stihl jsem ale sotva uskočit! Kolem mě se přehnalo menší stádo galimimů, velkých pštrosům podobných dinosaurům, prchajících před nebezpečím.

Než jsem se stačil vzpamatovat, nebezpečí už bylo v patách i mně – obří dravý Tarbosaurus! Asijský příbuzný tyranosaura, šestitunové monstrum s nesmírně silnými čelistmi a velkým apetitem.

Měl jsem víc štěstí než rozumu, protože obří dravec se prohnal kolem mě a pokračoval v marném závodě se sprintery doby dinosaurů. Za chvíli už ho galimimové zanechali ve zvířeném prachu a písku daleko za sebou. Já bych mu ale utéct nedokázal!

Je možné, že mě nechal, protože člověka nikdy neviděl a nezařadil si mě proto do svého výčtu potenciální kořisti? Každopádně jsem se raději rychle schoval za malými keři a počkal, až přízrak této části dinosauřího světa odkráčí se zlostným frkáním jinam. Podruhé už jsem štěstěnu rozhodně nechtěl pokoušet!

ABC Dinosauři:

Dinosauří speciál ABC: 164 stran a 1000 fotek! Nejnovější poznatky, nejzajímavější fakta a nejlepší dinosauři.

Kupuj knihu ABC speciál Dinosauři, doprava je zdarma.

První díl nové sběratelské encyklopedie ABC dinosaurů (albertosaurus) vyšel v ABC 19/2022. Starší čísla časopisu můžeš dokoupit tady. Předplať si ábíčko (zde), získaš dárek a už ti nic neunikne!

ABC dinosaurů - další díly sěratelské encyklopedie:

ABC dinosaurů: Fukuiraptor, menší ze záhadných megaraptorů

ABC dinosaurů: Euoplocephalus

ABC dinosaurů: Sauropod diplodocus byl jedním z nejdelších