ABC dinosaurů: Fukuiraptor, menší ze záhadných megaraptorů

Encyklopedie ABC dinosaurů představuje dalšího pravěkého dinosaura. Fukuiraptor patřil k menším megaraptorům (Megaraptora), zvláštních dravých dinosaurů, jejichž přesné vývojové vazby stále zůstávají záhadou.

V ábíčku vychází na pokračování encyklopedie ABC dinosaurů. Jednotlivé listy můžeš z časopisu vyjmout, seřadit si je do šanonu a vytvořit si vlastní jedinečný atlas pravěkých ještěrů. Kromě vědeckých informací nechybí ani dobrodružné představy o životě dinosaurů z deníku českého objevitele, vynálezce, spisovatele a cestovatele v čase Věnceslava Brábka.

ABC dinosaurů:

Fukuiraptor

Fukuiraptor kitadaniensis byl středně velký dravý dinosaurus, žijící v období rané (spodní) křídy asi před 127 až 115 miliony let na území současného Japonska. Dnes je řazen do skupiny megaraptorů (Megaraptora), zvláštních dravých dinosaurů, jejichž přesné vývojové vazby jsou stále předmětem diskuzí mezi paleontology celého světa.

Sběratelská encyklopedie ABC pokračuje v ábíčku •  ABC

Fukuiraptor byl v dospělosti dlouhý asi 4 až 5 metrů a vážil dle různých odhadů mezi 300 a 600 kg. Patřil tak kupodivu k nejmenším dosud známým megaraptorům, jelikož největší zástupci dosahovali délky i přes 9 metrů.

Není známo, jakou potravou se fukuiraptoři nejčastěji živili, pravděpodobně však lovili mláďata jiných dinosaurů nebo slabší a nemocné dospělce středně velkých ornitopodních dinosaurů.

Fukuiraptor kitadaniensis

Délka: 5 metrů

Hmotnost: až 600 kg

Kdy žili: před 127 až 115 miliony let

Zkameněliny fukuiraptora byly objeveny v sedimentech geologického souvrství Kitadani na území prefektury Fukui (město Kacujama, region Čúbu, ostrov Honšú). Odtud pochází i rodové jméno dinosaura, které znamená „lupič/plenitel z Fukui“. Dinosaura formálně popsal kanadský paleontolog Philip J. Currie se svým japonským kolegou Joičim Azumou v roce 2000.

Zuby dravých dinosaurů jako byl Fukuiraptor měly charakteristické vroubkování na okrajích, díky kterému se těmto predátorů m dobře „krájelo“ maso kořisti •  Jan Sovák

Později byly objeveny také fosilie menších jedinců, pravděpodobně malých mláďat, a zub patřící možná stejnému druhu dinosaura pocházející ze souvrství Sebajaši. Je tedy možné, že tito draví dinosauři byli podstatně rozšířenější a početnější, než se zpočátku zdálo.

Životní prostředí sdíleli například s dlouhokrkým sauropodem druhu Fukuititan nipponensis nebo s býložravými ornitopody pojmenovanými jmény Fukuisaurus tetoriensis a Koshisaurus katsuyama.

Z deníku Věnceslava Brábka:

Věnceslav Brábek, prosím. Objevitel, vynálezce, spisovatel a cestovatel v čase. To jsem já. Váženým čtenářům ABC předkládám své deníkové zápisky o životě dinosaurů, jak jsem ho při svých cestách časem zaznamenal.

Rychlý jako blesk

Ani tentokrát jsem si nestihl dojíst svoji polní večeři v podobě tuňákového sendviče a čisté vody. Něco se totiž dělo za ohybem řeky. Mladý samec fukuiraptora tam poskakoval a měl hravou náladu. Nedávno se dosyta najedl na čerstvé zdechlině mláděte fukuititana a nyní už spíš jen hledal místo k bezpečnému strávení noci.

Vlevo: Porovnání velikosti dinosaura fukuiraptora s člověkem, vpravo: Objevitel a cestovatel v čase Věnceslav Brábek •  Wikipedia, Profimedia.cz, archiv autora, Jan Sovák

Stále však pociťoval volání vnitřního loveckého instinktu a před odpočinkem chtěl ještě zkusit svoje štěstí. Žádný vhodný cíl se nyní v blízkosti menšího pralesa nenacházel, pouze z dálky se ozývalo bučení jakýchsi ornitopodů. Najednou ale jeho perfektně vytrénovaný zrak zaznamenal pohyb. Něco malého a opeřeného jen pár metrů před ním!

Samec měl dokonale nacvičený postup a okamžitě zmrzl v pohybu. Dobře věděl, že jediné zapraskání větvičky nebo zavrčení by jeho vyhlédnutou kořist mohlo předčasně vyplašit. A lov by potom skončil neúspěchem. Po dalším opatrném kroku už svoji budoucí kořist zahlédl celou.

Byl to malý prapták, vlastně jeho vzdálený příbuzný. Nebyl větší než současný holub a poměrně neohrabaně poskakoval po zemi. Cosi na ní vyzobával, a tak nebyl ostražitý. A právě tehdy predátor zaútočil! Jenže se přepočítal – prapták měl bleskové reakce, a i když nebyl skvělým letcem, stačil se vznést do vzduchu a dostat se tak do bezpečí.

ABC Dinosauři:

Dinosauří speciál ABC: 164 stran a 1000 fotek! Nejnovější poznatky, nejzajímavější fakta a nejlepší dinosauři.

Kupuj knihu ABC speciál Dinosauři, doprava je zdarma.

První díl nové sběratelské encyklopedie ABC dinosaurů (albertosaurus) vyšel v ABC 19/2022. Starší čísla časopisu můžeš dokoupit tady. Předplať si ábíčko (zde), získaš dárek a už ti nic neunikne!

ABC dinosaurů - další díly sěratelské encyklopedie:

ABC dinosaurů: Euoplocephalus

ABC dinosaurů: Sauropod diplodocus byl jedním z nejdelších

ABC dinosaurů: Conchoraptor