ABC dinosaurů: Nemegtosaurus měl zuby jako kolíky

Encyklopedie ABC dinosaurů představuje dalšího pravěkého sauropoda. Nemegtosaurus měl zuby jako kolíky a žil na území dnešního Mongolska v období pozdní křídy asi před 70 miliony let.

V ábíčku vychází na pokračování encyklopedie ABC dinosaurů. Jednotlivé listy můžeš z časopisu vyjmout, seřadit si je do šanonu a vytvořit si vlastní jedinečný atlas pravěkých ještěrů. Kromě vědeckých informací nechybí ani dobrodružné představy o životě dinosaurů z deníku českého objevitele, vynálezce, spisovatele a cestovatele v čase Věnceslava Brábka.

ABC dinosaurů:

Nemegtosaurus

Nemegtosaurus byl menší až středně velký sauropodní dinosaurus žijící na území dnešního Mongolska v období pozdní křídy asi před 70 miliony let. S délkou kolem 12 metrů a hmotností zhruba 5 tun byli sice velkými zvířaty, ale oproti největším známým sauropodům jako byl například diplodocus představovali takřka trpaslíky.

Encyklopedie dinosaurů ABC •  ABC

Obývali pravděpodobně bujné říční delty v oblasti současné pouště Gobi a živili se rostlinnou potravou, kterou trhali svými kolíkovitými zuby. Ty se vpředu sbíhaly do podoby jakéhosi ostrého dlátka, kterým nemegtosauři uštipovali větve a další tuhé části rostlin. Je možné, že tito dlouhokrcí býložravci žili v menších stádech, která jim skýtala jistou formu ochrany před nebezpečnými obřími predátory rodu Tarbosaurus – asijskými obdobami strašlivých severoamerických tyranosaurů.

Nemegtosaurus mongoliensis

Délka: asi 12 m

Hmotnost: 5 tun

Kdy žili: před 70 miliony let

Zkameněliny nemegtosaura objevili vědci z polsko-mongolské expedice do pouště Gobi a v roce 1971 stanovil polský paleontolog Nowinski druh Nemegtosaurus mongoliensis (v překladu „mongolský ještěr ze souvrství Nemegt“). Fosilie zahrnující i dobře dochovanou lebku byly objeveny v jílovcích a pískovcích souvrství Nemegt, vytvořených z dávných jezerních a říčních uloženin.

Kostra příbuzného a možná totožného rodu Opisthocoelicaudia •  Wikipedia

Později byly na západě Číny objeveny zkamenělé zuby sauropoda, které čínský paleontolog Tung popsal jako nový druh N. pachi. Ten ale dnes není považován za vědecky platný. Není také jisté, zda Nemegtosaurus ve skutečnosti nepředstavuje stejného dinosaura jako další rod Opisthocoelicaudia, popsaný polskou paleontoložkou Borsuk-Białynickou v roce 1977 ze stejného souvrství.

Z deníku Věnceslava Brábka:

Věnceslav Brábek, prosím. Objevitel, vynálezce, spisovatel a cestovatel v čase. To jsem já. Váženým čtenářům ABC předkládám své deníkové zápisky o životě dinosaurů, jak jsem ho při svých cestách časem zaznamenal.

Kdo je Brábek?

Ve jménu Brábkově: Cesty do druhohor

Dva nebo jeden?

Když už jednou máte možnost cestovat časem, měli byste zkusit řešit záhady, které nikdo jiný nerozlouskne. Jednou takovou záhadou je, zda nemegtosaurus a opisthocoelicaudia jsou ve skutečnosti jedním a tím samým sauropodním dinosaurem. Nastavil jsem tedy čas na 70,5 milionu let a vypravil se do Mongolska v době existence těchto dinosaurů.

Věděl jsem, že velociraptorů se bát nemusím – ti vyhynuli už před pěti miliony let. Nebezpeční byli ale tyranosauridi alioramové a zejména pak tarbosauři velcí skoro jako jejich tyranosauří bratránci.

Nemegtosauři obývali území současného Mongolska. Jejich zkameněliny známe z pouště Gobi •  Jan Sovák

Usadil jsem se na kopci přímo nad ústím úrodné delty s jediným činným vulkánem v pozadí. Pod kopcem jsem zahlédl několik deinocheirů živících se vodními chaluhami, mloky a žábami, malý opeřený troodontid zanabazar mi přitom ukradl salám, který jsem měl v batohu připravený na svačinu.

Ale nakonec jsem se dočkal – nádherný majestátní sauropod kráčel přímo proti mně! Zaradoval jsem se a rychle pořídil jeho náčrt.  Snad mi s jeho určením pomůžou ve 21. století.

Z úvah mě vytrhla erupce sopky. Skoro jsem zapomněl, že jsem stále ještě v nebezpečných druhohorách! Tak rychle zpět do roku 2023, abyste se mohli pohledem na jednoho z posledních žijících sauropodních dinosaurů pokochat i vy.

ABC Dinosauři:

Dinosauří speciál ABC: 164 stran a 1000 fotek! Nejnovější poznatky, nejzajímavější fakta a nejlepší dinosauři.

Kupuj knihu ABC speciál Dinosauři, doprava je zdarma.

ABC dinosaurů: Microraptor je nejmenší z nejmenších