ABC dinosaurů: Riojasaurus, desetimetrový býložravec vážil tuny

Encyklopedie ABC dinosaurů představuje nejistého ještěra z provincie La Rioja. Desetimetrový Riojasaurus byl býložravý dinosaurus, který vážil několik tun. Chodil po dvou nebo po čtyřech?

V ábíčku vychází na pokračování encyklopedie ABC dinosaurů. Jednotlivé listy můžeš z časopisu vyjmout, seřadit si je do šanonu a vytvořit si vlastní jedinečný atlas pravěkých ještěrů. Kromě vědeckých informací nechybí ani dobrodružné představy o životě dinosaurů z deníku českého objevitele, vynálezce, spisovatele a cestovatele v čase Věnceslava Brábka.

ABC dinosaurů:

Riojasaurus

Riojasaurus incertus (v doslovném překladu „nejistý ještěr z provincie La Rioja“) byl středně velký, vývojově primitivní býložravý dinosaurus ze skupiny Sauropodomorpha, žijící na území dnešní západní Argentiny. Riojasaurus ještě nebyl zástupcem pravých sauropodů, mezi které spadají i největší známí suchozemští živočichové všech dob, byl však blízce příbuzný jejich prvním zástupcům.

ABC dinosaurů •  ABC

Riojasaurus žil v období pozdního triasu, v průběhu geologického věku zvaného nor, asi před 227 až 213 miliony let. Formálně byl popsán v roce 1969 slavným argentinským paleontologem José F. Bonapartem na základě fosilií objevených v sedimentech souvrství Los Colorados. Dnes bývá řazen spolu s jihoafrickým rodem Eucnemesaurus do vlastní čeledi Riojasauridae, jeho přesná systematická pozice však ještě může být přehodnocena.

Riojasaurus incertus

Délka: až 10 m

Hmotnost: několik tun

Kdy žili: před 227–213 miliony let

Některé kostry sauropodomorfů jsou objeveny v téměř kompletním stavu •  Wikipedia, Profimedia.cz, archiv autora

Průměrně velcí jedinci riojasaura dosahovali délky asi v rozmezí 6 až 7 metrů a jejich hmotnost se pohybovala kolem 800 kilogramů. Velké odrostlé exempláře ale mohly dosahovat délky kolem 10 metrů a hmotnosti až několika tun.

Stále není jasné, zda se tito robustní býložravci pohybovali převážně po dvou nebo po čtyřech. Velikost a mohutnost předních končetin naznačuje spíše pohyb po všech čtyřech, stavba přední končetiny ale není pro podpírání těla vhodná. Pravděpodobné je, že riojasauři se pohybovali spíše pomalu a nejspíš se nedokázali vztyčovat na zadní.

Lebka se u prvního objeveného exempláře nedochovala a byla objevena až u pozdějšího nálezu popsaného v roce 1995. Díky tomuto objevu například víme, že zuby riojasaurů byly po okrajích vroubkované a měly listovitý tvar.

Z deníku Věncelsava Brábka:

Věnceslav Brábek, prosím. Objevitel, vynálezce, spisovatel a cestovatel v čase. To jsem já. Váženým čtenářům ABC předkládám své deníkové zápisky o životě dinosaurů, jak jsem je při svých cestách časem zaznamenal.

Kdo je Brábek?

Ve jménu Brábkově: Cesty do druhohor

Špatné přistání

Občas špatně odhadnu místo přistání a objevím se nad jezerem, u okraje propasti nebo vysoko v horách. Tentokrát jsem vyskočil ze stroje času nad rozlehlou sérií skalisek, přístroje ukazovaly čas minus 216 milionů let, oblast budoucí západní Argentiny.

Zpočátku jsem mnoho živého neviděl, jen bzučící otravný hmyz, jakési malé plazy podobné ještěrkám a v dálce u velké řeky na obzoru stádo hrochům podobných dicynodontů rodu Jachaleria. Nesnesitelné horko a sucho mě už málem donutily vrátit se z triasu zpět do současnosti, když jsem na kopci za sebou zaslechl hluboké bučivé zvuky. Naštěstí nebylo proč panikařit, byl to jen mladý sameček riojasaura, který ani při své sedmimetrové délce nepředstavoval velké nebezpečí.

Riojasauři byli poměrně štíhle stavění a pohybliví sauropodomorfové •  Jan Sovák

Na pozorování ale nebyl čas, brzy se totiž ukázalo, že skoro tunového sauropodomorfa pronásleduje dvojice dravých teropodů zupaysaurů. Tito predátoři s dvojicí hřebínků na hlavě sem nejspíš zahnali nebohého býložravce a byli mu v patách.

I když měřili na délku jen kolem čtyř metrů a vážili asi metrák, mnohem většího riojasaura vyplašili natolik, že se vzdálil od stáda a ustupoval před nimi na vyvýšený skalnatý terén. Protože ale dravci procházeli jen kousek ode mě, raději jsem skočil do svého stroje času a na poslední chvíli zmizel do bezpečí.

ABC Dinosauři:

Dinosauří speciál ABC: 164 stran a 1000 fotek! Nejnovější poznatky, nejzajímavější fakta a nejlepší dinosauři.

Kupuj knihu ABC speciál Dinosauři, doprava je zdarma.

ABC dinosaurů: Pachyrhinosaurus měl tlustý nos