Proč psi naklánějí hlavu? Plus nový evropský kosmodrom

Vědci zjistili, proč psi naklánější hlavu. Na severu Švédska vzniká první evropský kosmodrom Esrange. Bylo objeveno 10 tisíc dosud neznámých virů! Výzkumníci navrhují nahradit psy pro nevidomé robotem Tefi. Novinky a zajímavosti z přírody, vědy a techniky v časopisu ABC.

Novinky v ABC č. 2/2023:

Nakláním? Přemýšlím!

Studování reakcí 7 nadaných border kolií přináší vysvětlení toho, proč psi občas naklánějí hlavu na jednu nebo druhou stranu. Zdá se totiž, že se toto chování objevuje v okamžicích, kdy psi slyší některý konkrétní povel.

Když pes naklání hlavu, přemýšlí •  Profimedia.cz

Vědci z maďarské univerzity Loránda Eötvösese v takovém okamžiku pozorovali naklánění hlavy do strany u 43 procent nadaných psů, ale jen u 2 procent zbývajících studovaných psů. Výzkumníci si proto náklon hlavy vysvětlují jako znamení toho, že psi přijali nějakou složitější informaci a jejich mozek ji zpracovává.

Byť výsledky čerpají jen ze vzorku 7 nadaných psů vs. 33 méně nadaných psů, dávají dalším týmům zajímavou hypotézu k testování a jejímu potvrzení, či naopak vyvrácení.

První evropský kosmodrom

Geografie Evropy a fyzika kosmických letů způsobila, že z území našeho kontinentu se vesmírné rakety odpalují mimořádně obtížně. Nikdy proto nevznikl evropský kosmodrom. V polovině ledna to má ovšem proměnit inaugurace „kosmického centra Esrange“ na severu Švédska.

Základna Esrange se nachází 200 km za polárním kruhem ve Švédsku •  ESA

Událost je to do jisté míry jen symbolická – základna Esrtange již půl století funguje jako testovací raketová laboratoř – původně ERSO, dnes ESA. Nově se má ovšem dočkat i schválení pro vynášení malých družic na oběžnou dráhu.

Esrange má v rámci tohoto účelu také hostit testování první evropské znovupoužitelné rakety Themis – snad již v průběhu tohoto roku tu mají proběhnout úvodní skoky demonstrátoru jejího prvního stupně.

Robot na pomoc handicapovaným

Výzkumníci madridského institutu ITEFI navrhují nahradit asistenční psy pro nevidomé jejich robotickými verzemi. Robot Tefi se podobá slavnějším robopsům Boston Dynamics a vědci si od něj slibují především nižší cenu. Může to působit paradoxně, ale výcvik asistenčního psa stojí nemalé výdaje.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Ladislav Loukota